Deze thread van mij werd sticky op gmt400.com en hielp veel mensen, dus ik dacht dat ik hem hier ook zou plaatsen, misschien om jullie ook te helpen.
Voordat je gaat gokken op transmissieproblemen, controleer je het vloeistofpeil (auto opgewarmd, motor draait in Park op een vlakke ondergrond) en laat je de PCM eerst scannen op foutcodes. Deze gids is bedoeld voor problemen die niet als PCM-codes verschijnen (zoals bijvoorbeeld uitval van de schakelmagneetventielen A&B).
OPMERKING: De transmissie zit op dezelfde zekering als de MAF, O2-sensoren en ten minste één andere sensor - als een O2 kortsluiting maakt, blaast deze de zekering door en gaat de transmissie in de noodloopmodus. Zorg ervoor dat de transmissie stroom heeft en dat de zekering niet is doorgebrand voordat je iets anders doet.
Merk ook op dat veel problemen die zich voordoen als transmissieproblemen, in feite PCM- of elektrische problemen zijn en zich mogelijk buiten de transmissie bevinden. Probeer een andere PCM en controleer op schuren waar de kabels uit de PCM komen.
Ten tweede, zet een leidingdrukmeter ($55 verzonden op Ebay, of bezoek een lokale transmissiewerkplaats) op de druktestpoort en ga rijden om de juiste leidingdruk te controleren. De basisdruk bij stationair toerental in P, N, OD moet rond de 70 psi liggen en rond de 140 psi in R. De maximale leidingdruk moet minimaal 190 psi zijn bij WOT in 1e of 2e versnelling, 225 psi is optimaal. Als de basisdruk laag is, is de transmissie of pomp versleten. Als de maximale druk laag is, controleer dan de EPC-solenoĂŻde. Als de achteruitversnelling langzaam inschakelt en de leidingdruk niet oploopt tot minimaal 130 psi in de achteruitversnelling, vervang dan de boostklep door een Transgo 0,500" boostklep (eenvoudige reparatie in de carterpan).
Pas op voor koelvloeistofverontreiniging - koelvloeistof zorgt ervoor dat koppelingsplaten delamineren en u dus een revisie kosten! Transmissievloeistof vreet radiatorslangen! Als u tekenen van kruisverontreiniging vindt, los dan het probleem op en spoel beide systemen ONMIDDELLIJK grondig door.
Wat is "noodloopmodus"? Dit is een foutmodus waarin de transmissie ofwel de elektrische stroom verliest ofwel de PCM alle elektronica deactiveert. De transmissie keert standaard terug naar maximale leidingdruk. De bestuurder heeft Achteruit en 3e versnelling, met handmatige 2e versnelling beschikbaar door de versnellingspook in 2 of 1 te zetten (maakt niet uit). 1e, 4e en TCC-lockup zijn niet beschikbaar. Het zal de auto geen kwaad doen om er zo voor korte periodes mee te rijden, maar gebruik de handmatige 2e versnelling om de auto in beweging te krijgen, en wees ervan bewust dat de transmissie meer warmte zal genereren dan normaal tijdens het werken in de noodloopmodus vanwege de verhoogde koppelomvormerslip tijdens starts in de 2e versnelling en geen lockup in de 3e versnelling.
R&R = Verwijderen & Repareren (of Reviseren) = De transmissie moet worden verwijderd om het probleem op te lossen en moet mogelijk worden gereviseerd of vervangen.
Veelvoorkomende storingen op 4L60E, symptoom < oorzaak > mogelijke reparatie:
1. Langzaam, slippend of geen achteruit: "lo-reverse" koppelingen zijn versleten, vloeistoflekkage in het achteruit-aanstuurcircuit of gebroken zonnewiel. Het is mogelijk om een vloeistofprobleem te verhelpen door de kogel uit zijn kooi in de behuizing aan de achterkant van de transmissie te verwijderen (moet de klepbody verwijderen), of door een additief met hoge viscositeit toe te voegen, zoals Lucas Transmission additief of een ander product voor het herstellen van afdichtingen. Kan ook een versleten boostklep hebben (kan in de carterpan worden vervangen).
2. 1-2 schakeling gebeurt niet bij WOT totdat je het gas loslaat: Beste geval: probeer de TPS te vervangen. Middengeval: lekkage in het 2e versnellingsaanstuurcircuit (servo-assemblage of 1-2 accumulator). Controleer dit door de manometer te gebruiken en te letten op een grote daling wanneer de PCM de 2e versnelling aanvraagt. Slechtste geval: slechte leidingdrukstijging (zie hieronder).
3. 1-2 Schakelen schokt bij WOT; vertraagde of abnormale 1-2 schakeling; Er is ALLEEN een probleem met de 1-2 schakeling: 1-2 accumulatorzuiger gebarsten of vastgeklemd in de boring. Controleer de gele veer in de accumbehuizing op breuk. Als de behuizingswanden van de accumulator ook beschadigd zijn, moet de behuizing worden vervangen. Eenvoudige reparatie in de carterpan.
4. 1-2 schakeling is vertraagd en hard, schakelt mogelijk niet in OD: Controleer de TPS op een soepele en lineaire elektrische respons over het gehele bewegingsbereik. Zo niet, vervang deze dan.
5. Transmissie schakelt niet uit de eerste versnelling, de snelheidsmeter geeft altijd nul aan: VSS-storing. Eenvoudige reparatie aan de achterkant van de transmissie, maar de xmember moet eruit om toegang te krijgen tot de VSS.
6. Geen 3e of 4e versnelling: "3-4" koppelingen zijn versleten. R&R. De auto kan veilig worden bestuurd (in 2) totdat je hem kunt laten repareren.
7. Plotseling schurend geluid zonder voorafgaande waarschuwing, voornamelijk in de 2e versnelling, het gedrag in de achteruitversnelling kan abnormaal zijn; zonnewiel is gebroken. R&R. Probeer niet met de auto te rijden, anders kan er verdere schade ontstaan.
8. Alleen 1e en 3e versnelling, geen 2,4 of R; zonnewiel is gebroken of de spiebanen zijn afgeschoven. R&R. Probeer niet met de auto te rijden, anders kan er verdere schade ontstaan.
9. Geen 2e of 4e versnelling. 2-4 band slipt. Servokeerringen kunnen beschadigd zijn (kan worden gerepareerd zonder de transmissie te verwijderen. Anders is de 2-4 band versleten. R&R.
10. Transmissie schakelt hard in de versnelling, auto voelt traag aan, geen 1e, 4e of TCC-lockup beschikbaar, handmatige 2e, 3e en Achteruit zijn de enige beschikbare versnellingen, CEL brandt: Transmissie staat ofwel in de noodloopmodus of heeft de elektrische stroom verloren. Als er veel foutcodes in de PCM staan, controleer dan de zekering onder de motorkap die de transmissie van stroom voorziet, en als deze opnieuw springt, zoek dan naar een kortsluiting in dat circuit, zoals een O2-sensorkabel die de uitlaat raakt. Controleer anders de PCM-codes op een bepaalde fout in de transmissie waardoor de PCM deze in de noodloopmodus zet.
11. Geen 1e of 4e versnelling beschikbaar; de transmissie schakelt vanzelf van 2e naar 3e in D of OD en vergrendelt de omvormer: ShiftA-solenoĂŻde defect. Eenvoudige reparatie in de carterpan. Of een bedradingsprobleem van PCM naar transmissie.. of PCM.
12. Auto schakelt in de versnelling maar voelt erg traag aan alsof de remmen aanlopen, maar hij rolt gemakkelijk (begint in de 4e versnelling), je schakelt handmatig naar 2 om hem in beweging te krijgen, als hij eenmaal beweegt, zet je hem terug in OD en de auto schakelt zelf van 3e naar 4e en vergrendelt de omvormer op het juiste moment: ShiftB-solenoĂŻde defect: Eenvoudige reparatie in de carterpan. Of een bedradingsprobleem van PCM naar transmissie.. of PCM.
13. Geen TCC-lockup: Rempedaalschakelaars verkeerd afgesteld (altijd aan), TCC-solenoĂŻde defect (eenvoudige reparatie in de carterpan), TCC-koppeling versleten (moet de transmissie verwijderen en de TC vervangen).
14. TCC altijd vergrendeld: TCC-aanstuurmagneetcircuit kortgesloten, TCC-solenoĂŻdeblokkade (eenvoudige reparatie in de carterpan) of TC kapot (moet de transmissie verwijderen en de TC vervangen).
15. Verschrikkelijk geluid in de 4e en voelt alsof de remmen aan staan: overloopkoppelingen worden toegepast als gevolg van een gebarsten of lekkende voorwaartse zuiger. Overloopkoppelingen zullen versleten zijn na 30 seconden van dit gedrag. Auto kan veilig in D worden bestuurd. R&R.
16. Zacht schakelen, geleidelijke prestatievermindering: Slechte leidingdrukstijging als gevolg van lekkende boostklep, verstopte EPC-filterscherm, defecte EPC-solenoĂŻde, of in het slechtste geval: lekkende afdichtingen overal. Transgo HD2-C kit verhelpt de eerste twee zonder de transmissie te verwijderen. Afdichtingshersteller kan het laatste probleem oplossen, maar waarschijnlijk R&R. Probeer ook een transmissiespoeling met BG-merkproducten (Firestone heeft het op voorraad).
17. Geen voorwaartse beweging in OD of D, maar L2, L1 en R werken: Voorwaartse sprag is gebroken. R&R. Probeer niet met de auto te rijden, anders kan er verdere schade ontstaan.
18. Extreem hard schakelen van P of N, normaal schakelen bij WOT: EPC (Electronic Pressure Control) solenoĂŻde defect. Eenvoudige reparatie in de carterpan. Repareer zo snel mogelijk, anders gaan harde onderdelen uiteindelijk kapot.
19. Luide knal, schurend geluid, verlies van alle versnellingen en een vastzittende aandrijfas: afgebroken uitgaande as. Probeer de aandrijfas te wiebelen - als er meer dan 0,020" speling is, is dat het teken. R&R.
20. Transmissie lijkt lawaaierig te zijn bij het bewegen in 1e en Achteruit, geluid verdwijnt onmiddellijk als je naar N schakelt of de transmissie in de 3e versnelling gaat: Reactie planetaire is versleten door hoge kilometers of onvoldoende smering. Geen kritieke storing, maar ook geen goed teken. R&R eerder dan later.
21. Geen beweging in welke versnelling dan ook: pompstoring of totaal verlies van vloeistof. R&R, of vul de carterpan bij en vind de lekkage. Als er geen vloeistof is, vermijd dan het laten draaien van de motor totdat de transmissie is bijgevuld om pompschade te voorkomen. Om pompstoring te controleren, controleer je het vloeistofpeil met de motor uit, start je vervolgens de motor en controleer je het vloeistofpeil opnieuw. Als het peil niet daalt wanneer de motor draait, is de pomp kapot.
22. Transmissie schakelt niet automatisch, alleen handmatig. Wissel een bekende goede PCM in, controleer de bedrading, controleer andere sensoren zoals VSS en TPS.
23. 3e versnelling start, kan handmatig door alle versnellingen schakelen. Wanneer de auto een tijdje is uitgeschakeld, en dan weer aan, zal hij normaal lopen: VSS-uitval met Hi-stall-omvormer. De toeren zijn te hoog, maar VSS laat geen beweging zien. Gebeurt na een bandenbrandende take-off. Slaat geen code op, gooit geen CEL (ik heb gehoord dat hij een code opslaat als het 3 of meer keer gebeurt). Genezing: PCM herprogrammeren voor VSS-uitval -- PCMforLess weet ervan.
24. Vloeistoflekkage uit de voorkant van de transmissie waar de omvormer op aansluit; gedeeltelijk of volledig verlies van beweging: Voorste pompbus is eruit gelopen. R&R. Mogelijk moet ook de omvormer worden vervangen als de naaf is beschadigd. Merk op dat een lekkende voorste afdichting meestal betekent dat de bus eruit loopt (d.w.z. bel uw lokale transmissiewerkplaats en plan een afspraak).
25. Koppelomvormer schokt in de 4e versnelling terwijl de lockup is ingeschakeld; probleem verdwijnt wanneer het rempedaal iets wordt ingedrukt om de omvormer te ontgrendelen. Laat een werkplaats de leidingdruk controleren, en op voorwaarde dat er geen kleppen in het TCC-hydraulische circuit versleten zijn, vervang de koppelomvormer. Ook zal Lubegard Shudder Fix dit in ieder geval een tijdje oplossen. Of probeer een transmissiespoeling door een werkplaats die BG-merkproducten gebruikt.
26. Schakelen wordt plotseling erg hard. Bij het overschakelen van parkeren naar achteruit of vooruit, slaat hij in de versnelling. 1-2 en 2-3 schakelingen zijn ook hard. Alle versnellingen lijken te werken. Probleem kan met tussenpozen optreden: Controleer de TPS op een soepele elektrische respons. Als de respons helemaal schokkerig of onregelmatig is, vervang dan de TPS.
27. Alle vloeistof wordt door de ontluchtingsbuis gepompt: Verstopte koelleiding. Spoel de transmissiekoeler en koelleidingen door. Kan ook een overvolle transmissie zijn.
28. Auto gedraagt zich alsof hij in OD staat in neutraal, auto staat stationair vergrendeld in R, motor voelt belast aan in P, alle vier voorwaartse posities werken prima: R&R: Interne kruislekkage die de hele tijd de voorwaartse koppelingen voedt. Hoogstwaarschijnlijk een gebarsten ingangshuis, of een gebarsten voorwaartse zuiger betekent dat voorwaartse koppelingen aan elkaar zijn gesmolten. Auto kan veilig in voorwaartse versnellingen worden bestuurd tot de reparatie.
29. Naaldlagers in de carterpan, eerste versnelling en/of achteruit kunnen lawaaierig zijn: Ofwel een Torrington-lager of een planetaire lager is op weg naar buiten. Transmissie zal uiteindelijk een luide, catastrofale dood sterven. Goedkoper om nu te reviseren (bespaart verdere schade aan harde onderdelen), maar vereist R&R. Het is bestuurbaar totdat het kapot gaat.
30. 1-2 of 2-3 schakeling is langzaam/zacht boven gedeeltelijke gasstand: Transmissie is op weg naar buiten. R&R.
Ik volg deze thread veel en als je vragen hebt, stel ze gerust en ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden
Voordat je gaat gokken op transmissieproblemen, controleer je het vloeistofpeil (auto opgewarmd, motor draait in Park op een vlakke ondergrond) en laat je de PCM eerst scannen op foutcodes. Deze gids is bedoeld voor problemen die niet als PCM-codes verschijnen (zoals bijvoorbeeld uitval van de schakelmagneetventielen A&B).
OPMERKING: De transmissie zit op dezelfde zekering als de MAF, O2-sensoren en ten minste één andere sensor - als een O2 kortsluiting maakt, blaast deze de zekering door en gaat de transmissie in de noodloopmodus. Zorg ervoor dat de transmissie stroom heeft en dat de zekering niet is doorgebrand voordat je iets anders doet.
Merk ook op dat veel problemen die zich voordoen als transmissieproblemen, in feite PCM- of elektrische problemen zijn en zich mogelijk buiten de transmissie bevinden. Probeer een andere PCM en controleer op schuren waar de kabels uit de PCM komen.
Ten tweede, zet een leidingdrukmeter ($55 verzonden op Ebay, of bezoek een lokale transmissiewerkplaats) op de druktestpoort en ga rijden om de juiste leidingdruk te controleren. De basisdruk bij stationair toerental in P, N, OD moet rond de 70 psi liggen en rond de 140 psi in R. De maximale leidingdruk moet minimaal 190 psi zijn bij WOT in 1e of 2e versnelling, 225 psi is optimaal. Als de basisdruk laag is, is de transmissie of pomp versleten. Als de maximale druk laag is, controleer dan de EPC-solenoĂŻde. Als de achteruitversnelling langzaam inschakelt en de leidingdruk niet oploopt tot minimaal 130 psi in de achteruitversnelling, vervang dan de boostklep door een Transgo 0,500" boostklep (eenvoudige reparatie in de carterpan).
Pas op voor koelvloeistofverontreiniging - koelvloeistof zorgt ervoor dat koppelingsplaten delamineren en u dus een revisie kosten! Transmissievloeistof vreet radiatorslangen! Als u tekenen van kruisverontreiniging vindt, los dan het probleem op en spoel beide systemen ONMIDDELLIJK grondig door.
Wat is "noodloopmodus"? Dit is een foutmodus waarin de transmissie ofwel de elektrische stroom verliest ofwel de PCM alle elektronica deactiveert. De transmissie keert standaard terug naar maximale leidingdruk. De bestuurder heeft Achteruit en 3e versnelling, met handmatige 2e versnelling beschikbaar door de versnellingspook in 2 of 1 te zetten (maakt niet uit). 1e, 4e en TCC-lockup zijn niet beschikbaar. Het zal de auto geen kwaad doen om er zo voor korte periodes mee te rijden, maar gebruik de handmatige 2e versnelling om de auto in beweging te krijgen, en wees ervan bewust dat de transmissie meer warmte zal genereren dan normaal tijdens het werken in de noodloopmodus vanwege de verhoogde koppelomvormerslip tijdens starts in de 2e versnelling en geen lockup in de 3e versnelling.
R&R = Verwijderen & Repareren (of Reviseren) = De transmissie moet worden verwijderd om het probleem op te lossen en moet mogelijk worden gereviseerd of vervangen.
Veelvoorkomende storingen op 4L60E, symptoom < oorzaak > mogelijke reparatie:
1. Langzaam, slippend of geen achteruit: "lo-reverse" koppelingen zijn versleten, vloeistoflekkage in het achteruit-aanstuurcircuit of gebroken zonnewiel. Het is mogelijk om een vloeistofprobleem te verhelpen door de kogel uit zijn kooi in de behuizing aan de achterkant van de transmissie te verwijderen (moet de klepbody verwijderen), of door een additief met hoge viscositeit toe te voegen, zoals Lucas Transmission additief of een ander product voor het herstellen van afdichtingen. Kan ook een versleten boostklep hebben (kan in de carterpan worden vervangen).
2. 1-2 schakeling gebeurt niet bij WOT totdat je het gas loslaat: Beste geval: probeer de TPS te vervangen. Middengeval: lekkage in het 2e versnellingsaanstuurcircuit (servo-assemblage of 1-2 accumulator). Controleer dit door de manometer te gebruiken en te letten op een grote daling wanneer de PCM de 2e versnelling aanvraagt. Slechtste geval: slechte leidingdrukstijging (zie hieronder).
3. 1-2 Schakelen schokt bij WOT; vertraagde of abnormale 1-2 schakeling; Er is ALLEEN een probleem met de 1-2 schakeling: 1-2 accumulatorzuiger gebarsten of vastgeklemd in de boring. Controleer de gele veer in de accumbehuizing op breuk. Als de behuizingswanden van de accumulator ook beschadigd zijn, moet de behuizing worden vervangen. Eenvoudige reparatie in de carterpan.
4. 1-2 schakeling is vertraagd en hard, schakelt mogelijk niet in OD: Controleer de TPS op een soepele en lineaire elektrische respons over het gehele bewegingsbereik. Zo niet, vervang deze dan.
5. Transmissie schakelt niet uit de eerste versnelling, de snelheidsmeter geeft altijd nul aan: VSS-storing. Eenvoudige reparatie aan de achterkant van de transmissie, maar de xmember moet eruit om toegang te krijgen tot de VSS.
6. Geen 3e of 4e versnelling: "3-4" koppelingen zijn versleten. R&R. De auto kan veilig worden bestuurd (in 2) totdat je hem kunt laten repareren.
7. Plotseling schurend geluid zonder voorafgaande waarschuwing, voornamelijk in de 2e versnelling, het gedrag in de achteruitversnelling kan abnormaal zijn; zonnewiel is gebroken. R&R. Probeer niet met de auto te rijden, anders kan er verdere schade ontstaan.
8. Alleen 1e en 3e versnelling, geen 2,4 of R; zonnewiel is gebroken of de spiebanen zijn afgeschoven. R&R. Probeer niet met de auto te rijden, anders kan er verdere schade ontstaan.
9. Geen 2e of 4e versnelling. 2-4 band slipt. Servokeerringen kunnen beschadigd zijn (kan worden gerepareerd zonder de transmissie te verwijderen. Anders is de 2-4 band versleten. R&R.
10. Transmissie schakelt hard in de versnelling, auto voelt traag aan, geen 1e, 4e of TCC-lockup beschikbaar, handmatige 2e, 3e en Achteruit zijn de enige beschikbare versnellingen, CEL brandt: Transmissie staat ofwel in de noodloopmodus of heeft de elektrische stroom verloren. Als er veel foutcodes in de PCM staan, controleer dan de zekering onder de motorkap die de transmissie van stroom voorziet, en als deze opnieuw springt, zoek dan naar een kortsluiting in dat circuit, zoals een O2-sensorkabel die de uitlaat raakt. Controleer anders de PCM-codes op een bepaalde fout in de transmissie waardoor de PCM deze in de noodloopmodus zet.
11. Geen 1e of 4e versnelling beschikbaar; de transmissie schakelt vanzelf van 2e naar 3e in D of OD en vergrendelt de omvormer: ShiftA-solenoĂŻde defect. Eenvoudige reparatie in de carterpan. Of een bedradingsprobleem van PCM naar transmissie.. of PCM.
12. Auto schakelt in de versnelling maar voelt erg traag aan alsof de remmen aanlopen, maar hij rolt gemakkelijk (begint in de 4e versnelling), je schakelt handmatig naar 2 om hem in beweging te krijgen, als hij eenmaal beweegt, zet je hem terug in OD en de auto schakelt zelf van 3e naar 4e en vergrendelt de omvormer op het juiste moment: ShiftB-solenoĂŻde defect: Eenvoudige reparatie in de carterpan. Of een bedradingsprobleem van PCM naar transmissie.. of PCM.
13. Geen TCC-lockup: Rempedaalschakelaars verkeerd afgesteld (altijd aan), TCC-solenoĂŻde defect (eenvoudige reparatie in de carterpan), TCC-koppeling versleten (moet de transmissie verwijderen en de TC vervangen).
14. TCC altijd vergrendeld: TCC-aanstuurmagneetcircuit kortgesloten, TCC-solenoĂŻdeblokkade (eenvoudige reparatie in de carterpan) of TC kapot (moet de transmissie verwijderen en de TC vervangen).
15. Verschrikkelijk geluid in de 4e en voelt alsof de remmen aan staan: overloopkoppelingen worden toegepast als gevolg van een gebarsten of lekkende voorwaartse zuiger. Overloopkoppelingen zullen versleten zijn na 30 seconden van dit gedrag. Auto kan veilig in D worden bestuurd. R&R.
16. Zacht schakelen, geleidelijke prestatievermindering: Slechte leidingdrukstijging als gevolg van lekkende boostklep, verstopte EPC-filterscherm, defecte EPC-solenoĂŻde, of in het slechtste geval: lekkende afdichtingen overal. Transgo HD2-C kit verhelpt de eerste twee zonder de transmissie te verwijderen. Afdichtingshersteller kan het laatste probleem oplossen, maar waarschijnlijk R&R. Probeer ook een transmissiespoeling met BG-merkproducten (Firestone heeft het op voorraad).
17. Geen voorwaartse beweging in OD of D, maar L2, L1 en R werken: Voorwaartse sprag is gebroken. R&R. Probeer niet met de auto te rijden, anders kan er verdere schade ontstaan.
18. Extreem hard schakelen van P of N, normaal schakelen bij WOT: EPC (Electronic Pressure Control) solenoĂŻde defect. Eenvoudige reparatie in de carterpan. Repareer zo snel mogelijk, anders gaan harde onderdelen uiteindelijk kapot.
19. Luide knal, schurend geluid, verlies van alle versnellingen en een vastzittende aandrijfas: afgebroken uitgaande as. Probeer de aandrijfas te wiebelen - als er meer dan 0,020" speling is, is dat het teken. R&R.
20. Transmissie lijkt lawaaierig te zijn bij het bewegen in 1e en Achteruit, geluid verdwijnt onmiddellijk als je naar N schakelt of de transmissie in de 3e versnelling gaat: Reactie planetaire is versleten door hoge kilometers of onvoldoende smering. Geen kritieke storing, maar ook geen goed teken. R&R eerder dan later.
21. Geen beweging in welke versnelling dan ook: pompstoring of totaal verlies van vloeistof. R&R, of vul de carterpan bij en vind de lekkage. Als er geen vloeistof is, vermijd dan het laten draaien van de motor totdat de transmissie is bijgevuld om pompschade te voorkomen. Om pompstoring te controleren, controleer je het vloeistofpeil met de motor uit, start je vervolgens de motor en controleer je het vloeistofpeil opnieuw. Als het peil niet daalt wanneer de motor draait, is de pomp kapot.
22. Transmissie schakelt niet automatisch, alleen handmatig. Wissel een bekende goede PCM in, controleer de bedrading, controleer andere sensoren zoals VSS en TPS.
23. 3e versnelling start, kan handmatig door alle versnellingen schakelen. Wanneer de auto een tijdje is uitgeschakeld, en dan weer aan, zal hij normaal lopen: VSS-uitval met Hi-stall-omvormer. De toeren zijn te hoog, maar VSS laat geen beweging zien. Gebeurt na een bandenbrandende take-off. Slaat geen code op, gooit geen CEL (ik heb gehoord dat hij een code opslaat als het 3 of meer keer gebeurt). Genezing: PCM herprogrammeren voor VSS-uitval -- PCMforLess weet ervan.
24. Vloeistoflekkage uit de voorkant van de transmissie waar de omvormer op aansluit; gedeeltelijk of volledig verlies van beweging: Voorste pompbus is eruit gelopen. R&R. Mogelijk moet ook de omvormer worden vervangen als de naaf is beschadigd. Merk op dat een lekkende voorste afdichting meestal betekent dat de bus eruit loopt (d.w.z. bel uw lokale transmissiewerkplaats en plan een afspraak).
25. Koppelomvormer schokt in de 4e versnelling terwijl de lockup is ingeschakeld; probleem verdwijnt wanneer het rempedaal iets wordt ingedrukt om de omvormer te ontgrendelen. Laat een werkplaats de leidingdruk controleren, en op voorwaarde dat er geen kleppen in het TCC-hydraulische circuit versleten zijn, vervang de koppelomvormer. Ook zal Lubegard Shudder Fix dit in ieder geval een tijdje oplossen. Of probeer een transmissiespoeling door een werkplaats die BG-merkproducten gebruikt.
26. Schakelen wordt plotseling erg hard. Bij het overschakelen van parkeren naar achteruit of vooruit, slaat hij in de versnelling. 1-2 en 2-3 schakelingen zijn ook hard. Alle versnellingen lijken te werken. Probleem kan met tussenpozen optreden: Controleer de TPS op een soepele elektrische respons. Als de respons helemaal schokkerig of onregelmatig is, vervang dan de TPS.
27. Alle vloeistof wordt door de ontluchtingsbuis gepompt: Verstopte koelleiding. Spoel de transmissiekoeler en koelleidingen door. Kan ook een overvolle transmissie zijn.
28. Auto gedraagt zich alsof hij in OD staat in neutraal, auto staat stationair vergrendeld in R, motor voelt belast aan in P, alle vier voorwaartse posities werken prima: R&R: Interne kruislekkage die de hele tijd de voorwaartse koppelingen voedt. Hoogstwaarschijnlijk een gebarsten ingangshuis, of een gebarsten voorwaartse zuiger betekent dat voorwaartse koppelingen aan elkaar zijn gesmolten. Auto kan veilig in voorwaartse versnellingen worden bestuurd tot de reparatie.
29. Naaldlagers in de carterpan, eerste versnelling en/of achteruit kunnen lawaaierig zijn: Ofwel een Torrington-lager of een planetaire lager is op weg naar buiten. Transmissie zal uiteindelijk een luide, catastrofale dood sterven. Goedkoper om nu te reviseren (bespaart verdere schade aan harde onderdelen), maar vereist R&R. Het is bestuurbaar totdat het kapot gaat.
30. 1-2 of 2-3 schakeling is langzaam/zacht boven gedeeltelijke gasstand: Transmissie is op weg naar buiten. R&R.
Ik volg deze thread veel en als je vragen hebt, stel ze gerust en ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden